חיפוש

באיזה גיל ילדים מתחילים לשחק בצעצועים?

צעצועים הם חלק טבעי וחשוב בילדות אבל מתי מתחילים להתעניין בצעצועים וליהנות ממשחק? מסתבר שבגיל מוקדם מאוד – כבר בחודשים הראשונים לחייהם, חלק מהתינוקות יושיטו ידיים ויתפסו בעזרת רפלקסים, צעצועי נשיכה מותאמים לגיל. בשנה השנייה לחייהם הם כבר ישתמשו בצעצועים שמייצגים חפצים שקשורים לעולם שסביבם, בעזרת כישורים ראשוניים של מוטוריקה עדינה. בין לבין, ילמדו על העולם ועל עצמם, תוך כדי משחק בצעצועים.

 

משחקים בצעצועים

כל עיסוק של תינוק, פעוט או ילד עם צעצוע נחשב למשחק, בתנאי שהעיסוק מכוון ומשמעותי. תינוקות קטנים ששולחים ידיים אל בובה שנרכשה באתר https://yaladuds.co.il ונמצאת מולם משחקים בה, גם כאשר הם מביטים על דמויות במובייל תינוקות משחקים אבל תהליך השימוש בצעצועים והמשחק הופך למורכב ומשוכלל יותר – משחק בודד הוא השלב הראשוני בו התינוק משחק עם צעצוע אבל לא מקיים אינטראקציה עם אחרים.

בשלב הבא חלק מהילדים עוסקים במשחק מקביל, כלומר שני פעוטות בונים מגדל מקוביות אבל אינם נמצאים בתקשורת האחד עם האחר. השלב הבא הוא משחק אסוציאטיבי בו ילדים חולקים רעיונות או צעצועים אבל לא משחקים בשיתוף פעולה, דוגמה למשחק כזה למשל יכול להיות ילדים שמחליטים לשחק במשפחה וכל אחד מהם משחק את תפקידו בנפרד מהאחר. השלב האחרון הוא משחק שיתופי, בו למשתתפים יש מטרה משותפת.

משחק עם צעצועים

יתרונות משחק בצעצועים עבור ילדים

בכל שלבי המשחק, ילדים נהנים מהעיסוק בצעצוע שלהם ולומדים במהלך המשחק, כיצד לשפר את היכולות שלהם בתחום המוטוריקה הגסה או בתחום המוטוריקה העדינה, משחקים בצעצועים מסייעים גם בפיתוח של כישורי שפה, כמו אוצר מילים, הגיה ודקדוק, תומך בשכלול של מיומנויות חברתיות ורגשיות שקשורות בתחושת אמפתיה או בקושי בוויסות עצמי.

בנוסף, משחק עם צעצועים, בכל גיל מאפשר לילדים להשתמש במחשבה יצירתית וכן לחלוק את הרעיונות שלהם ולהשתמש בדמיון שלהם לטובת המשחק וגם לבטא את עצמם באמצעות המשחק.

 

כישורים חברתיים וצעצועים

כאמור, תהליך המשחק משתנה ומשתכלל עם ההתבגרות של הילדים ורק בשלב של גן חובה או בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, ילדים כבר משחקים במשחקים משותפים.

משחק בחברתם של ילדים אחרים או משחק משותף עם ילדים אחרים יכולים לפתח ולשפר יכולות ומיומנויות חברתיות חשובות, שיהיו בסיס להבנתם בנוגע לתפקידים חברתיים, לקודים תרבותיים, למנהגים ולנימוס. משחק עם אחרים או בחברתם יכול ללמד ילדים כיצד לשתף צעצוע ששייך להם, כיצד משחקים באופן הוגן וגם כיצד לייצר תקשורת חיובית עם הסביבה.

 

איך לעזור ולעודד מבלי להתערב

בכל הגילאים, משחק אוטונומי ועצמאי הוא חלק חשוב מהתהליך וחשוב לאפשר אותו, לכן הכנו רשימת עצות עבור הורים שרוצים לעודד משחק עצמאי מבלי להתערב במשחק עצמו:

  • דאגו למגוון של צעצועים במקום זמין, נוח וידוע לילדים. גם ילד שבוחר 9 מתוך 10 פעמים לשחק במכונית צעצוע, ישמח מדי פעם להתנסות גם במשחקים מסוג אחר.
  • הגדירו אזור שמיועד למשחק והניחו להם לשחק בו. אם הגדרתם שמותר לשחק בתוך החדר, אל תיכנסו לסדר אחריהם או לעזור להם במשחק.
  • הציעו חיזוק חיובי בדמות מחמאה או עידוד על משחק עצמאי או על משחק מוצלח עם חברים.

ילדים מתחילים לשחק עם צעצועים

אולי תאהבו גם את