חיפוש

הערכת הסיכונים: החשיבות של שיפוץ מבנים מסוכנים

 

מבנים מסוכנים הם מבנים שיש בהם ליקויים אותם יש לתקן ולשפץ על פי צו למבנים מסוכנים. המאמר יעסוק בחשיבות של שיפוץ מבנים מסוכנים.

 

לא על הצו לבדו

שיפוץ מבנים מסוכנים הוא חובה לאחר קבלת צו מבנים מסוכנים מטעם העירייה. יחד עם זאת, כאשר מזהים ליקויים במבנים עקב סיבות שונות, השיפוץ יהיה הכרחי גם ללא צו. במילים אחרות, עדיף להימנע מקבלת צו ולתקן את הליקויים ברגע שהם מתגלים.

בשביל זה צריך לזמן מהנדס למבנים מסוכנים לזיהוי הנזקים כיוון שלא הכל נראה לעין המתבונן. למשל, יסודות ועמודים שחוקים של מבנה, רטיבות פנימית, קורוזיה פנימית, עבודות קבלן לקויות, תוספת בנייה לא תקנית ועוד. מהנדס המבנים הוא גם מי שילווה את עבודות השיפוץ בהמשך.

מבנים

האם יש צורך במשפץ מקצועי?

על מנת לשקם מבנה מסוכן צריך לזמן חברה קבלנית עם רישיון הסמכה שיש לה לא רק מהנדס בניין לזיהוי הליקויים, אלא גם עובדים מנוסים ומקצועיים. ברגע שמקבלים צו למבנים מסוכנים חייבים לפעול בצורה חוקית עם חברה שיודעת להתמודד עם מהנדסי העירייה ולתקן את כל הליקויים במבנה.

למשל, אם מדובר בבעיות בעמודי הבטון, רק קבלן בענף ראשי 100 יכול לשפץ מבחינה חוקית.

 

חשיבות השיפוץ וחשיבות המשפץ

אין ספק שמבנה מסוכן מסכן את הדיירים. הוא לא יתמוטט בין לילה אך לא פעם קרו מקרים של התמוטטות פתאומית. למשל, באולמי ורסאי רצפת האולם קרסה כיוון שלא הייתה בנויה מחומרים תקינים וגרמה להרוגים ופצועים. לאחר המקרה גילו ששיטת הבנייה פל קל אינה תקנית וגם השיפוץ שעבר המבנה היה לקוי כיוון שהסירו קיר תומך.

עוד גילו שהשיפוצים במבנה נעשו ללא פיקוח. לבסוף, הרצפה שקעה ולמרות שהיה ניתן לראות זאת ללא עין מקצועית, בעלי המבנה הסתירו זאת. זוהי אחת הדוגמאות שמלמדות אותנו לא להקל ראש ולבחור בחברת שיפוצים ייחודית למבנים מסוכנים ושאינה משתמעת לשתי פנים.

שיפוץ

חברה לשיפוץ מבנים מסוכנים

חברה בעלת רישוי לשיפוץ מבנים מסוכנים היא חברה קבלנית שרשאית על פי החוק לבצע את השיפוץ. מכך משתמע שלא יהיו ליקויים גם שנים רבות לאחר השיפוץ ושמאחוריו יש כתובת ולא בחירת קבלן שאינו מורשה או מפוקח ע"י מכון התקנים. גם רוב חברות הביטוח יעניקו ביטוחים רק לקבלנים מוסמכים בסווג לסוג העבודה אותה הם צריכים לבצע.

 

ביטוח על שיפוץ של מבנים מסוכנים

כאמור, כדי שחברת הביטוח תעניק כיסוי לאורך שנים ותהיה אחריות על השיפוץ, יש לבחור בחברה בעלת הסמכה ואישורים לסוג העבודה הספציפי. כאשר השיפוץ מסתיים ניתן לקבל כיסוי של ביטוח רגיל ומוזל יותר כי ברגע שהמבנה מוגדר כמבנה מסוכן מדובר על ביטוח ייחודי ויקר יותר.

לסיכום, ישנה חשיבות עליונה לשיפוץ מבנים מסוכנים ואחת על כמה וכמה בחירה של חברה מקצועית.

מבנים מסוכנים

אולי תאהבו גם את