חיפוש

איך להפוך מצבה למיוחדת ביחס לשאר

אבן מיוחדת, כיתוב מותאם אישית, ושירות מקצועי ואדיב – הנה כל מה שצריך לדעת על הדרכים בהם ניתן לחלוק כבוד אחרון לאדם אהוב דרך המצבה שלו.

בעת פטירת אדם אהוב אחת הדרכים המאפשרות לנו להנציח אותו, ואף לחלוק לו את הכבוד המגיע לו, היא בעזרת המצבה מעל קברו שמייצגת את אופיו, טעמו, ומסמלת את המקום המיוחד שהאדם הזה החזיק בחיינו.

המנהג של הקמת מצבה מעל קברו של הנפטר הינה מסורת עתיקה ביותר אך כיום נועדה היא בעיקר על מנת לכבד את הנפטר. לרוב המצבות נושאות את שם הנפטר, שם הוריו, לעיתים שם בת או בן הזוג, תאריכי לידתו ופטירתו, וראשי התיבות תנצב"ה כיאה למסורת הקבורה היהודית. בעבר הפיכת המצבה לאישית ומיוחדת הייתה אופציה שמיועדת רק עבור אלו שיכלו לשלם על כך. לעומת זאת, כיום בעזרת קידמה טכנולוגית וחוקי הייבוא הקיימים רבים יכולים לאפשר לעצמם את ההוצאות הכרוכות בשדרוג המצבה.

 

איפה מתחילים?

ההתמודדות עם לכתו של אדם קרוב אינה פשוטה כמו גם העיסוק סביבה בכל הקשור לשבעה, האבל עצמו, וכמובן בחירת המצבה. לצערנו צריכים אנו להתמודד בעולם זה עם מצבים עליהם אין לנו שליטה אך יחד עם זאת נוכל לבחור להשים את האבל שלנו אל תוך הדאגה לכך שהמצבה של האהוב שלנו, שעתידה להישאר ולייצג אותו לנצח, תהווה את כל אשר אהבנו בו וייחד אותו. לא כל שדרוג מעבר לאבן הפשוטה והכיתוב הסטנדרטי המקובל הוא מכבד או מתאים עבור כל אדם ולכן ניתן לבחור דרך אחת מן הדרכים הקיימות על מנת לייחד את מצבת הנפטר או אף את כולן:

סוג האבן:

ניתן לבחור בהתאם לאופיו של המנוח. כבוד מצבות מציעה סוגי אבנים שונות הנעות מהפשוטה ביותר שהיא אבן חברון אשר יכולה לייצג את הפשטות והצניעות באופיו של המנוח ועד אבנים כמו אבן ירושלמית שיכולה לייצג את קרבת המנוח לארץ מולדתו.

 

צבע האבן:

לכל אבן יש צבע ייחודי לה וישנן אבנים אשר יכולות לבוא במבחר צבעים, דבר אשר יכול להקל על בחירתנו רבות, בעיקר אם התאמנו כבר את האבן קודם לכן. לדוגמא, האבן הירושלמית שציינו יכולה להגיע במגוון צבעים כמו חום, ורוד, ואפילו צהוב. נוכל לבחור צבע חם יותר שיסמל את החום שעטף וייחד את המנוח או לחילופין אם מדובר היה באדם ססגוני ובולט נוכל לבחור צבע אדום או ורוד.

 

גודל המצבה:

לרוב כשרגילים אנו להגיע לבתי העלמין אנו נאבדים בים המצבות הזהות והלבנות. אכן כולן, לרוב, באותו הגודל ובאותו הצבע. בחירת מצבה בצבע מיוחד או בגודל גדול יותר מהמקובל יכולה לעזור לנו לייחד את קבר אהובנו מבין כל השאר ואף לעזור לנו למצוא בקלות יתרה את מיקומו.

 

הכיתוב:

כאמור מעבר לכיתוב הסטנדרטי אותו אנו רגילים לראות על גביי מצבות נוכל לייחד את נראות המצבה על ידי הוספת טקסט ייחודי למנוח דוגמת ציטוט מספרו או שירו האהוב ביותר, הקדשה מאת קרוביו, ציטוט מדבר אשר היה נוהג לומר רבות וייחד אותו במיוחד, ועוד רבים אחרים. בנוסף, גם אם נחליט להשאיר את הכיתוב המקובל ותו לא בכבוד מצבות יוכלו להפוך כיתוב זה למיוחד בפני עצמו דרך הבלטת הטקסט, צביעתו בצבע ברונזה ייחודי, או אף בחירה של פונט ייחודי.

 

תמונה:

לפעמים תמונה אומרת הכול ולכן הוספת תמונה לטקסט הקיים יכולה לייחד את המצבה של אהובנו ונוכל לבחור את זו אשר תזכיר לנו את תקופתו הנפלאה ביותר בחייו, את התמונה שהוא הכי אהב של עצמו, או זאת שתייצג עבורנו בדרך הטובה ביותר את הדרך שבה ראינו את המנוח.

 

כמה זה יכול לעלות?

כאמור, לא חייב תמיד לשלב את כל האלמנטים שציינו מעלה והמצבה מטרתה לייצג את המנוח ולכן לא תמיד כל האלמנטים יהיו רלוונטיים. חשוב לזכור גם שייחוד המצבה על ידי אחד האלמנטים לא תמיד משמעותה הוצאה כספית גדולה והמחיר ינוע בהתאם לכמות העבודה הנדרשת לביצועה ואחוז המעורבות של אנשי מקצוע שונים בבנייתה. להלן טווח המחירים שבהן נעה בחירת האבן והכיתוב שהם האלמנטים הבסיסיים בבחירת מצבה:

סוג מצבה מחיר כולל כיתוב פשוט מחיר כולל כיתוב מיוחד
מצבה מאבן פשוטה 6,000 – 8,500 ₪ +300 ₪ בערך
מצב מאבן מיוחדת 7,000 – 15,000 ₪ +1,800 ₪ בערך

לבסוף, במידה ואנו יודעים את הכיוון הכללי של כיצד נרצה שהמצבה תיראה, חשוב מאד לבחור בית עסק, שלא רק יוכל בפועל לבנות את המצבה שאנו רואים שדמיינו לעצמנו, אלא שגם יידע כיצד להתנהל בכבוד וברצינות הנדרשים בתחום כה רגיש וכאוב. בית עסק מקצועי, כמו כבוד מצבות, ידע כיצד להפיח מעט חיים ותוחלת בחזון שדרכו אתם מקווים לייצג ולזכור את האהוב שלכם.

 

מצבות

אולי תאהבו גם את