חיפוש

מי צריך צוואה?

"כי לעולם לא חוסן" כתוב במשלי, ולמרות שאולי זה לא נעים לחשוב על זה, זו המציאות – בסוף נלך בדרכו של כל אדם. ובכל זאת, רובנו נעדיף "למרוח" ולהתעלם מהצורך לכתוב צוואה משלל סיבות, רציונליות יותר או פחות. חבל, כי האמת היא שלצוואה יתרונות רבים שיכולים להפוך את החיים שלנו, ובעיקר את החיים של היקרים לנו שנותיר מאחור, הרבה הרבה יותר קלים. עדיף לדעת הכל לפני שמקבלים החלטה שיכולה להיות הרת גורל.

 

זכור את יום מותך

כתיבת מסמך צוואה, בין אם לבדנו בחדר, או מול עדים או מול עו"ד צוואה עלולה להיתפס כפעולה די מדכאת. מי רוצה לבלות את חייו בלחשוב על היום שאחרי סופם? הרבה מאיתנו מעדיפים לנקוט בשיטה הישראלית הנפוצה ששמה הוא כמובן – "יהיה בסדר".

אלא שהמציאות מראה שהרבה פעמים דווקא ממש לא יהיה בסדר. קרבות ירושה, סכסוכים משפטיים ואפילו קרע משפחתי מאיימים גם על המשפחות האוהבות ביותר. אלה הם הרגעים שבהם צוואה מסודרת, ברורה ומקיפה, שסוכמה ונחתמה מול איש מקצוע בעל ניסיון, יכולה להציל את הבית.

 

מקרים בלתי נעימים

  • בעקרון, אם אדם נפטר מבלי שכתב צוואה, הרכוש שלו עובר בצורה אוטומטית ליורשים הטבעיים שלו, ביניהם כמובן ילדיו, נכדיו ובן/בת זוגו – כל עוד היו נשואים מעל שלוש שנים.
  • אם הוא לא הותיר אחריו זוגיות או ילדים, הרכוש יעבור להוריו, ואם גם אלו אינם בחיים, יעבור הרכוש לאוצר המדינה. קראתם נכון: ללא צוואה עלול אדם לאבד את כל רכושו לאחר מותו למדינה.
  • ומה קורה אם האדם רוצה לשנות את רצונו מהחוק היבש? מה אם הוא רוצה להוריש את רכושו לאדם אחר, לחבר קרוב אולי, או לחלק את הרכוש בצורה ספציפית ולא שווה בין ילדיו או יורשיו? כאן בדיוק מגיע תפקידה החשוב של הצוואה.

 

כמה סוגי צוואות

כפי שנאמר למעלה, ישנם כמה סוגי צוואות שאדם יכול לחתום עליהן. הראשונה היא הצוואה בכתב יד. במקרה כזה לוקח האדם עט ונייר ומפרט את רצונו בנוגע לרכוש שהוא מותיר אחריו, ומציין את תאריך יצירת המסמך וחותם בכתב ידו.

סוג נוסף הוא החתימה מול שני עדים שיאשרו ויחתמו שזהו אכן רצון האדם. לשם כך הוא יכול לבחור כל אדם שהוא, כל עוד הוא עבר את גיל 18, מעולם לא נפסל מדין, והוא עצמו לא רשום בצוואה כיורש. נדגיש שלא ניתן להשתמש במי שהרכוש עתיד להיות מורש עליו בתור עד במעמד החתימה!

הסוג השלישי, והבטוח ביותר, הוא חתימה בפני הרשות. ה"רשות" יכולה להיות שופט, או רשם בית דין, או רשם ענייני ירושה או נוטריון. אותו הגורם, שכבר נתקל במקרה או שניים שכאלו, יוכל לא רק להאזין ולאמת את דברים המוריש, אלא גם לעזור לו לחדד את בקשתו.

עו"ד צוואה

אולי תאהבו גם את

שמן לו
מה חשוב לדעת על חוק מע"מ?

מערכת מס היא מערכת שמפעילה מדינה מסוימת לצורך גביית מס מהאזרחים שלה. גם מדינת ישראל, כמו שאר המדינות המערביות בעולם, מפעילה מערכת מס, הכוללת את

קראו עוד »
איש משפט
מהם שירותי תרגום נוטריוני?

שירותי תרגום נוטריוני נדרשים, הן לצרכים עסקיים והן לצרכים פרטיים. תרגום נוטריוני אינו תרגום רגיל ועליו להיות קביל ומחייב משפטית. לשם כך עליו להיות נאמן

קראו עוד »