חיפוש

מי מפחד מהאבחון הגדול? מה צריך לדעת על אבחון פסיכודידקטי

הורים לתלמידים בכל הגילאים מעבירים את ילדיהם אבחונים מסוגים שונים במטרה לאתר או לשלול הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים קוגניטיביים או רגשיים ועוד.

מה חשוב לדעת על אבחון פסיכודידקטי וממה מורכב התהליך?

 

מהו אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי (או: אבחון משולב) הוא אבחון שמטרתו לאתר קשיים של תלמיד בתחומים מקושרי למידה, וכן את הקשר שלהם למצבו הפסיכולוגי. עלות אבחון פסיכודידקטי – מחיר מומלץ משתנה ממכון למכון. האבחון נחוץ בדרך כלל לקבלת התאמות והקלות במבחנים בבית הספר, ובהתנהלות הכללית בהם, והוא שם דגש על ההבדל שבין לקות / קשיי למידה לבין קשיים רגשיים.

 

מתי לגשת?

הפניה לאבחון פסיכודידקטי יכולה לנבוע מקשיים משמעותיים של התלמיד בלמידה, קשיים רגשיים בולטים, אי וודאות לגבי יכולת ההבנה או האינטליגנציה של התלמיד, התלבטות אודות המסגרת החינוכית המתאימה לו או חוסר התאמה של האבחון הדידקטי לתלמיד. לעתים מספיק לגשת לאבחון דידקטי או לאבחון פסיכולוגי, ולא למשולב.

 

כיצד מבוצע אבחון פסיכודידקטי?

טרם האבחון עצמו מתקיים איסוף מידע אודות התלמיד מהוריו ומוריו, לפיו ניתן להרכיב בעבורו סוללת מבחנים ומטלות אשר יבחנו את אופן החשיבה שלו, דימויו העצמי, אופן התמודדותו עם בעיות ועוד. סדרת המבחנים דומה אך התוכן משתנה כתלות בגיל התלמיד.

האבחון כולל בין מפגש אחד לשלושה בין התלמיד למאבחן/ת, תלוי בהיקף האבחון, ונערך ע"י פסיכולוג חינוכי המוכר על ידי משרד החינוך, לעתים בשיתוף פעולה עם מאבחן דידקטי.

 

ממה מורכב האבחון?

חלקו הדידקטי של האבחון בוחן שפה וקריאה, זיכרון, קשב, יכולות חשיבה, ידע חשבוני, גרפו-מוטוריקה ועוד, ותפקידו להצביע על ליקויי הלמידה של התלמיד.

חלקו הפסיכולוגי של האבחון כולל הערכה רגשית, הבוחנת יכולות חברתיות, תפיסה עצמית, הערכת קשיים, מבחנים השלכתיים ועוד.

לעתים רחוקות ייבצע המאבחן גם תצפית על הילד בזמן הגן או בית הספר, בכדי לאבחן דפוסי התנהגות גלויים.

לבסוף מתקבל דו"ח ובו התאמות מומלצות בתחום הלימודי (הארכת זמן, שימוש במילונית וכד') ובתחום הרגשי, ולעתים גם המלצה על מסגרות חינוכיות מומלצות. הדו"ח שם דגש על הלקויות והקשיים, אך גם על נקודות החוזק שכדאי לשמר אצל התלמיד.

 

עלות אבחון פסיכודידקטי

עלות האבחון משתנה בהתאם למספר גורמים וביניהם:

  1. מוניטין של המכון והמאבחן

מאבחנים ומוסדות ותיקים ובעלי מוניטין עשויים להעלות את המחיר מעל הממוצע. אולם – מחיר נמוך משמעותית מן הממוצע עשוי להעיד על חוסר ניסיון / הכשרה מתאימים של המאבחן.

 

  1. גיל התלמיד

אבחונים בכיתות גבוהות יותר כוללים יותר תחומים, ולכן עשויים לארוך יותר זמן – בהתאם.

 

  1. פרטי מול ציבורי

לרוב, פסיכולוגים מנוסים יבחרו לקבל לקוחות באופן פרטי כיוון שהתעריף של קופת החולים נמוך מידי, ולכן יהיו יותר תורים פנויים באופן פרטי אך בעלות גבוהה יותר.

 

  1. משך האבחון

משך האבחון לתלמיד עד כיתה ו' ימשך בממוצע 3-3.5 שעות ואילו מעל כיתה ז' 4.5-5 שעות.

 

לסיכום

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המשלב בחינה של הפן הפסיכולוגי והקוגניטיבי של התלמיד, ומטרתו לאתר את הקשר ביניהם ולגבש המלצות אודות שיפור תהליך הלמידה של התלמיד והתמודדות עם לקויות קיימות. למידה האבחון מתבצע ע"י פסיכולוג חינוכי ועלותו נקבעת על בסיס גיל התלמיד, משך האבחון, ניסיון עבר של המאבחן ואופן האבחון (פרטי או ציבורי).

 

אולי תאהבו גם את

כיצד נוכל לזהות אלכוהוליזם
כיצד נוכל לזהות אלכוהוליזם?

אלכוהוליזם, הידוע גם בשם הפרעת שימוש באלכוהול (AUD), הוא מצב כרוני ומתקדם המאופיין בצריכה מוגזמת ובלתי נשלטת של אלכוהול. זוהי הפרעה מורכבת המשפיעה על מיליוני

קראו עוד »