חיפוש

מה זה מע"מ ולמה לעזאזל משלמים את זה כל חודש?

המילה מע"מ היא למעשה ראשי תיבות של המילים: מס ערך מוסף.

מס ערך מוסף הוא מס שמוטל על כל עסקה בישראל ועל כל יבוא סחורה ממדינות אחרות לארץ.

כאשר אדם רוכש מוצר או משלם על שירות שמעניקה לו חברה אחרת, הוא משלם לה בנוסף לעלות המוצר או השירות מס ערך מוסף שעומד כיום על 17%

ממחיר הרכישה או השירות.

המוכר או ספק השירות יעביר את המע"מ ששילמו לו לרשות המיסים ורק המחיר ללא המע"מ ייחשב כהכנסה עבורו. עסקים רבים לא מבינים מהו מע"מ ומדוע הם נדרשים לשלם אותו כל חודש. במאמר זה תוכלו לקבל מידע שיסייע לכם להבין את נושא זה בצורה טובה ומקיפה יותר.

 

קצת על מע"מ ומה זה אומר

בכל חודש בעלי עסקים משלמים מע"מ למדינה. בתשלום זה העסקים מהווים מעין גשר שדרכו המדינה גובה מס מהאזרחים. האזרחים משלמים מע"מ בנוסף לעלות המוצר או השירות שהם מקבלים מהעסקים והעסקים משלמים את התשלומים הללו למדינה. יחד עם זאת, העסקים מקבלים זיכוי על המע"מ שהם משלמים עבור ההוצאות והרכישות שלו לעסק.

לדוגמה, בעל עסק שמוכר את הבגדים שהוא מכין, קנה בדים לבגד אחד ב- 117 שקלים, כאשר 17 שקלים הם מע"מ. לאחר מכן, בעל העסק מחליט למכור את הבגד ב300 שקלים ולכן הקונה ישלם לו 351 שקלים כאשר 51 שקלים הם מע"מ. במקרה כזה, בעל העסק צריך לשלם לרשות המיסים 51 שקלים (שווי המע"מ שהוא גבה מרוכש הבגד) ורשאי להפחית 17 שקלים (המע"מ שהוא שילם עבור קניית הבדים).

 

מי פטור מתשלום מס ערך מוסף?

תשלום מע"מ מוטל על כל עסקה שמבצע בעל עסק עצמאי ולעיתים גם על עסקאות אקראי עם אופי מסחרי שעושה אדם שאינו רשום כעוסק או על פעילות של עמותות.

עוסק פטור הוא עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נמוך מ- 99,003 שקלים. עסק כזה פטור מגביית מע"מ מלקוחותיו (אלא אם מדובר בעסקאות מקרקעין), ולכן אינו רשאי לקזז מס תשומות. מלבד עסקאות של עוסקים פטורים, ישנן מספר עסקאות המוגדרות בחוק המע"מ שבהן אין צורך לגבות מס ערך מוסף כגון:

  1. כאשר משכירים דירה למטרת מגורים לפרק זמן קטן מ- 25 שנים אין צורך לגבות מע"מ.
  2. אין צורך לגבות מע"מ בייבוא וייצוא של אבנים יקרות.
  3. אין צורך לגבות מע"מ על מכירות שמתבצעות בעיר אילת שנמצאת בדרום הארץ.
  4. אין צורך לגבות מע"מ על ממכר של פירות וירקות.
  5. אין צורך לגבות מע"מ על עסקאות של קרנות ששמן מוזכר בחוק.

מעוניינים לקבל מידע וסיוע כלכלי שיעניק לכם הבנה בסיסית בתחומים רלוונטיים לעסק שלכם וייעל את הפעילות הכלכלית שלכם? לקבלת ייעוץ באסטרטגיה עסקית לחץ כאן.

 

מטבעות

אולי תאהבו גם את