חיפוש

ההבדלים בין אנורקסיה ובולימיה

מכל עבר אנו מוקפים בתמונות של אנשים רזים ויפים להפליא. בפרסומות על שלטי חוצות, בסדרות בטלוויזיה וגם בפלטפורמות שונות ברחבי האינטרנט והמדיה החברתית. בכל אותם הדימויים האנשים תמיד עושים רושם שהם חיים חיים מצליחים ומאושרים. כחלק מהשאיפה להפוך את החלום הזה למציאות חיינו, אנשים רבים שואפים לרדת במשקל. לא פעם שאיפה זאת מתפתחת להפרעות אכילה, בעיקר אנורקסיה ובולימיה. מהן אפוא הפרעות אכילה אלו ומה הבדלים ביניהם? כתבה זאת תסביר את הכול.

 

מהן אנורקסיה ובולימיה

אנורקסיה ובולימיה הינן הפרעות אכילה שמתפתחות בשל שאיפה קיצונית לרדת במשקל, ללא התחשבות בגורמים בריאותיים ונפשיים. הפרעות אכילה אלו נפוצות בקרב כלל האוכלוסייה אך שכיחות במיוחד בקרב נשים צעירות. לרוב ההפרעות מתחילות להתפתח בגיל הנעורים שכן בני נוער הם אוכלוסייה אשר נמצאת בשיאו של תהליך התפתחות וצמיחה אישית ולפיכך רגישה מאוד לביקורת ולנורמות חברתיות שונות.

 

הבדלים בין אנורקסיה לבולימיה:

על אף שאנורקסיה ובולימיה מתפתחות על רקע הרצון להגיע למשקל גוף אידאלי ישנן הבדלים בולטים ביניהם:

  1. הבדלים התנהגותיים – הלוקים באנורקסיה נמנעים מאכילה או אוכלים כמויות אוכל מצומצמות ביותר שלו מספיקות לשמירה על משקל גוף תקין. הלוקים בבולימיה לעומת זאת, ממשיכים לאכול ומידי פעם חווים אפיזודות של אכילת יתר, "בולמוסים של אכילה" בהם הלוקים בבולימיה אוכלים בזמן קצר מאוד כמויות גדולות של אוכל, לרוב אוכל לא בריא כגון חטיפים, מזון מהיר וממתקים. לאחר התקפי אכילה כאלה מתוך רצון לנקות את הגוף, הלוקים בבולימיה יעודדו הקאה באופן יזום או ינטלו חומרים משלשלים.
  2. נזקים לגוף ולנפש – שני ההפרעות גורמות לפגיעה קשה בגוף ובבריאות הנפשית של הלוקים במחלה. אנשים הסובלים מאנורקסיה עשויים לסבול מעייפות קיצונית, תת משקל, תת תזונה, בעיות לב, אי ספיקת כליות ונזקים בלתי הפיכים למערכת העיקול. בבולימיה לעומת זאת, לרוב אין תופעות של תת משקל אך תת תזונה ומחסור בוויטמינים וחומרי הזנה יזיקו לגוף. כמו כן, בשל הקאות מרובות הלוקים בבולימיה עשויים לסבול מעיוותים בוושט ובעיות שינים בעקבות מגע תכוף עם חומצות עיכול בעת ההקאה.
  3. זיהוי המחלה – אדם הלוקה באנורקסיה יגיע בסופו של דבר לתת משקל קיצוני ואף על פי ניסיונות הסתרה באמצעות בגדים גדולים ורחבים, קל מאוד לזהות אדם הנמצא בתת משקל. אדם הלוקה בבולימיה לעומת זאת עשוי לשמור על משקל תקין לחלוטין לאורך זמן ועל כן הלוקים במחלה יוכלו להסתיר את מצבם בקלות רבה יותר

 

טיפול באנשים הלוקים באנורקסיה ובולימיה

על אף השוני הברור בין שני הפרעות אכילה אלו, גם הלוקים בבולימיה וגם הלוקים באנורקסיה יוכלו להיעזר בשילוב של מספר טכניקות טיפול שהוכחו כיעילות ביניהם טיפול משפחתי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול פסיכיאטרי.

הפרעות אכילה בכלל ובעיות נפשיות בכלל אינן תופעות שיש להקל בהם ראש. חשוב מאוד שתהיו מודעים ותשימו לב אם אדם הקרוב לכם נמצא במצוקה וזקוק לעזרה מקצועית. כדי להוסיף ולהעמיק את הידע שלכם היכנסו למגזין ראש בריא.

 

סנדוויץ

אולי תאהבו גם את

כיצד נוכל לזהות אלכוהוליזם
כיצד נוכל לזהות אלכוהוליזם?

אלכוהוליזם, הידוע גם בשם הפרעת שימוש באלכוהול (AUD), הוא מצב כרוני ומתקדם המאופיין בצריכה מוגזמת ובלתי נשלטת של אלכוהול. זוהי הפרעה מורכבת המשפיעה על מיליוני

קראו עוד »